PDA

View Full Version : Darwin, wetenschap en geloof

Shopaholic
19 november 2009, 09:19
Kreeg ik net gemaild. Ik had het nog niet eerder gelezen. Interessant! (Let op CDA)

http://www.peil.nl/?2578

Darwin is 200 jaar geleden geboren. Naar aanleiding hiervan zijn er vragen gesteld over het geloof en de evolutietheorie en andere aspecten die te maken hebben met wetenschap en/of geloof.
©2009 www.peil.nl / Maurice de Hond

Raymond
19 november 2009, 09:50
jammer dat de vragenbedenkers zelf geen goed beeld hebben van de evo-theorie en het oerknalmodel.

Hierdoor is de vraagstelling soms gewoon niet juist!

stgils
19 november 2009, 10:22
Voor mij sluit het een het ander niet uit.

Twee interessante titels om te lezen:

"God en Darwin" van Stephen Jay Gould, een autoriteit op het vlak van evolutietheorie, en

"De integratie van wetenschap en religie" van Ken Wilber, een Amerikaanse filosoof.

Gr.

Elle
19 november 2009, 11:27
Hoi Shopaholic,

Ter informatie over dit onderwerp.

Groetjes,
Elle

„Nieuw boek zet Darwins leer op losse schroeven”

Reformatorisch Dagblad 18-11-2009.

URK – De Nederlandse moleculair bioloog dr. Peter Borger overhandigt op 24 november het eerste exemplaar van zijn nieuwe boek ”Terug naar de oorsprong” aan prof. dr. ir. Henk Jochemsen. De presentatie heeft plaats in de kleine capitulatiezaal van Hotel de Wereld in Wageningen.
Volgens Kees van Helden van de stichting Creatie.info is de ondertitel van het boek veelzeggend: ”Hoe de nieuwe biologie het tijdperk van Darwin beëindigt”. „Peter Borger brengt in zijn boek onverwachte fenomenen aan het licht waardoor Darwins evolutieleer op losse schroeven komt te staan.”
’s Avonds heeft de presentatie van de tweede scheppingsfolder plaats in kerkgebouw de Ark in Urk. Deze bijeenkomst is vrij toegankelijk. Van de eerste scheppingsfolder zijn inmiddels 6,3 miljoen exemplaren verspreid.
Het aangekondigde debat op 24 november tussen Peter Borger met bioloog prof. dr. Nico van Straalen van de Vrije Universiteit in Amsterdam is op diens verzoek voorlopig opgeschort; de hoogleraar wil de VU buiten de discussie laten en spreekt liever op persoonlijke titel.
Van Helden stelt dat „de nieuwste wetenschappelijke bevindingen –volledig onderbouwd vanuit de waarnemingen– een heel ander beeld van het universum laten zien dan de gangbare opvattingen hierover.”

Kreeg ik net gemaild. Ik had het nog niet eerder gelezen. Interessant! (Let op CDA)

http://www.peil.nl/?2578

Darwin is 200 jaar geleden geboren. Naar aanleiding hiervan zijn er vragen gesteld over het geloof en de evolutietheorie en andere aspecten die te maken hebben met wetenschap en/of geloof.
©2009 www.peil.nl (http://www.peil.nl) / Maurice de Hond

Jinny
19 november 2009, 17:03
Hmmm, het is niet voor niets dat ik meestal PvdA stem schijnbaar.

Chris
19 november 2009, 17:22
Hi Jim,

Kun je dit nu eens aan deze stomme Belg uitleggen, want ik snap er geen reet van :stop.gif:

Shopaholic
19 november 2009, 17:26
Hi Jim,

Kun je dit nu eens aan deze stomme Belg uitleggen, want ik snap er geen reet van :stop.gif:

Partij van de Apen.
Omdat Jim gelooft dat wij van de aapjes afstammen!
:laugh2.gif:

Sorry Jim, ik ben een beetje flauw vandaag. Ik moet wat zout op mijn hoofd gooien...

Chris
19 november 2009, 17:31
:secret.gif::good.gif::laugh3.gif:

Jinny
19 november 2009, 17:32
Partij van de Apen.
Omdat Jim gelooft dat wij van de aapjes afstammen!
:laugh2.gif:

Sorry Jim, ik ben een beetje flauw vandaag. Ik moet wat zout op mijn hoofd gooien...Kan het hebben, en je hebt gelijk, immers, wij zijn toch apen.
Wat dunnere beharing, maar ontegenzeggelijk apen. :grin:

Chris
19 november 2009, 17:35
Nou dan zet dat petje even af Jim, dan kan ik het een beetje beter beoordelen :laugh3.gif:

Jinny
19 november 2009, 17:40
Hoi Shopaholic,

Ter informatie over dit onderwerp.

Groetjes,
Elle

„Nieuw boek zet Darwins leer op losse schroeven”

Reformatorisch Dagblad 18-11-2009.

URK – De Nederlandse moleculair bioloog dr. Peter Borger overhandigt op 24 november het eerste exemplaar van zijn nieuwe boek ”Terug naar de oorsprong” aan prof. dr. ir. Henk Jochemsen. De presentatie heeft plaats in de kleine capitulatiezaal van Hotel de Wereld in Wageningen.
Volgens Kees van Helden van de stichting Creatie.info is de ondertitel van het boek veelzeggend: ”Hoe de nieuwe biologie het tijdperk van Darwin beëindigt”. „Peter Borger brengt in zijn boek onverwachte fenomenen aan het licht waardoor Darwins evolutieleer op losse schroeven komt te staan.”
’s Avonds heeft de presentatie van de tweede scheppingsfolder plaats in kerkgebouw de Ark in Urk. Deze bijeenkomst is vrij toegankelijk. Van de eerste scheppingsfolder zijn inmiddels 6,3 miljoen exemplaren verspreid.
Het aangekondigde debat op 24 november tussen Peter Borger met bioloog prof. dr. Nico van Straalen van de Vrije Universiteit in Amsterdam is op diens verzoek voorlopig opgeschort; de hoogleraar wil de VU buiten de discussie laten en spreekt liever op persoonlijke titel.
Van Helden stelt dat „de nieuwste wetenschappelijke bevindingen –volledig onderbouwd vanuit de waarnemingen– een heel ander beeld van het universum laten zien dan de gangbare opvattingen hierover.”Elle, zodra je meer info hierover hebt zou ik graag daar ook iets van weten.
Het stukje zegt niets, en Peter Borger staat in de wetenschap nu niet direct goed bekend na een snelle scan.
Daarbij is alleen Refdag die er iets over plaatst.
In andere serieuze media heb ik er niets over gehoord.

Jinny
19 november 2009, 17:42
Nou dan zet dat petje even af Jim, dan kan ik het een beetje beter beoordelen :laugh3.gif:Het begint echt te dunnen hier en daar Chris, twee mooie inhammen.
Petje had ik toen op ter herkenning, mijn call staat erop.
Normaliter ga ik blootshoofdig.

Chris
19 november 2009, 17:45
Ja kun nou wel allemaal beweren Jim,

voor mij ziet het uit als camouflage :laugh3.gif:

Jinny
19 november 2009, 17:49
Ja kun nou wel allemaal beweren Jim,

voor mij ziet het uit als camouflage :laugh3.gif:Zeker, het was vrij koud toen.
Je mag het dan ook gerust als camouflage betitelen.
Ik camoufleerde er het kippevel mee op die koude stukjes hoofd.

Chris
19 november 2009, 17:52
:good.gif:jij hebt ze altijd klaar liggen zeker ?

Je antwoorden bedoel ik :whistle3.gif:

Jinny
19 november 2009, 21:05
:good.gif:jij hebt ze altijd klaar liggen zeker ?

Je antwoorden bedoel ik :whistle3.gif:Ik ben morgen veilingmeester Chris, dan moet je wel.:grin::grin:

Lambert
21 november 2009, 08:28
Evolutietheorie moet herzien worden vanwege vondst in Georgisch dorpje Dmanisi.

Dagblad van het Noorden van vandaag.
Een aardige bijkomstigheid is natuurlijk wel, dat het ook hier gaat om een bijeenraapsel van botten. Er werd toegegeven dat men met de ontwikkeling van de mens nog in het duister tast.

Jinny
21 november 2009, 18:00
Evolutietheorie moet herzien worden vanwege vondst in Georgisch dorpje Dmanisi.

Dagblad van het Noorden van vandaag.
Een aardige bijkomstigheid is natuurlijk wel, dat het ook hier gaat om een bijeenraapsel van botten. Er werd toegegeven dat men met de ontwikkeling van de mens nog in het duister tast.
Helaas kan ik het niet vinden op de site.
Maar ik ben net een uurtje thuis na een dagje badkamertje bouwen voor een ander.
Misschien staat het in het Noord Hollands Dagblad ook.
Als je het kan scannen mag dat ook.

Lambert
21 november 2009, 18:08
De enigste die het zou kunnen doen is Apostata, die heeft het ongetwijfeld ook gelezen en heeft ook de know how om het op het forum te krijgen. het is nl. een volle pagina

Apostata
21 november 2009, 18:12
Met jullie welnemen, zal ik het morgenvroeg even doen...

groet,

Apostata

Raymond
21 november 2009, 18:12
Helaas kan ik het niet vinden op de site.
Maar ik ben net een uurtje thuis na een dagje badkamertje bouwen voor een ander.
Misschien staat het in het Noord Hollands Dagblad ook.
Als je het kan scannen mag dat ook.

Dag Jim,

waarschijnlijk verwijst Lampie naar een artikel die gaat over de tentoonstelling die binnenkort in Naturalis te zien is getiteld:

Gezicht van onze evolutie Verdwaalde voorouder?

Op de website van Naturalis (http://www.naturalis.nl/asp/page.asp?alias=naturalis.nl&view=naturalis.nl&id=i000256&frameurl=http%3A%2F%2Fwww.naturalis.nl%2Fget%3Fsit e%3Dnaturalis.nl) kun je meer over die tentoonstelling vinden

Jinny
21 november 2009, 18:32
Dag Jim,

waarschijnlijk verwijst Lampie naar een artikel die gaat over de tentoonstelling die binnenkort in Naturalis te zien is getiteld:

Gezicht van onze evolutie Verdwaalde voorouder?

Op de website van Naturalis (http://www.naturalis.nl/asp/page.asp?alias=naturalis.nl&view=naturalis.nl&id=i000256&frameurl=http%3A%2F%2Fwww.naturalis.nl%2Fget%3Fsit e%3Dnaturalis.nl) kun je meer over die tentoonstelling vinden

Ah, zal zo het linkje even bekijken, dank.

Lambert
21 november 2009, 18:33
Dat is idd mogelijk Raymond, er werd wel naar iets dergelijks verwezen, geloof ik ,maar kan het niet checken omdat we de krant met moeder lezen, erg gecompliceerd allemaal. Als ik naar moeder ga ben ik mijn dag qua tijd ook kwijt.

Jinny
21 november 2009, 18:38
Het stukje op de naturalis site lezend kan ik me nu niet direct voorstellen dat dat de evolutie theorie onderuit gaat halen.

Raymond
21 november 2009, 18:43
Het stukje op de naturalis site lezend kan ik me nu niet direct voorstellen dat dat de evolutie theorie onderuit gaat halen.

ben ik met je eens Jim.

Apostata
22 november 2009, 08:43
Het artikel uit DvhN waar Lambert op doelde: Dmanisi. Het andere gezicht van onze evolutie. (http://dl.dropbox.com/u/704894/Dmanisi%20Het%20andere%20gezicht%20van%20onze%20Ev olutie%20DVHN%2021-11-2009.pdf)

groet,

Apostata

Raymond
22 november 2009, 08:52
Het artikel uit DvhN waar Lambert op doelde: Dmanisi. Het andere gezicht van onze evolutie. (http://dl.dropbox.com/u/704894/Dmanisi%20Het%20andere%20gezicht%20van%20onze%20Ev olutie%20DVHN%2021-11-2009.pdf)

groet,

Apostata

Dank je :good.gif:

Chris
22 november 2009, 09:00
Enkele weken geleden las ik een bericht gelezen op een duitse site over Dmanisi en hetgeen ik eruit verstond is, dat er vooral de oorsprong werd aangekaart.

Het bericht sprak onze afrikaanse roots tegen en ook dat de evolutionisten met deze veronderstelling een fout hebben gemaakt, meer dan dat heb ik er niet uit kunnen ontnemen.

Gr. Chris.

Lambert
22 november 2009, 09:01
Onvoorstelbaar Apostata dat je zo een grroot bericht op het forum krijgt.
Bedankt

Apostata
22 november 2009, 09:08
Hoewel ik grote handen heb, heb ik daar slechts zijdelings de hand in. Dat moet je toeschrijven aan de DvhN digitale techniek...

Nog even een tip voor jou. Nu je de fysieke krant met moeder leest. Je kunt bij DvhN een gratis account aanvragen als je abonnee bent. Dan kun je de krant digitaal bekijken en lezen, zelfde layout als de hard-copy. En tot een week terug... Artikelen kun je printen of opslaan in PDF, heel handig.

Even bellen met DvhN en het wordt voor je geregeld.

groet,

Apostata

Lambert
22 november 2009, 09:09
Ik heb het bericht niet gelezen, wil ik eerlijk toegeven. Alleen laten zien dat ook hier vele thesen bestaan. Weer een tegenvaller voor gelovers van homo Africanus, die dachten dat er misschien nog iets te erven was uit.b.v. Mozambique of Burundi.

Lambert
22 november 2009, 09:11
Hé, dank je voor de tip Apostata, ik zal het zeker proberen.

Jinny
22 november 2009, 10:46

groet,

ApostataHet artikel gelezen, maar het komt aardig overeen met de huidige consensus over het geheel.
Het enige is dat de voorouders schijnbaar nog iets eerder uit africa zijn geemigreerd dan verwacht.
Niet echt een zware klap voor de evolutietheorie zeg maar.

Ik lees een boek van R Dawkings uit 94 waar hij al voorspelt dat de homo austraenz en erectus in elkaar zouden overlopen, schijnbaar hebben we nu dus een site waar er tussenvormen (missing links) opduiken.

Lambert
22 november 2009, 18:22
Missing links is hier nog lang niet bewezen al zou men het ook graag willen

Jinny
22 november 2009, 19:17
Missing links is hier nog lang niet bewezen al zou men het ook graag willen
Er bestaan geen missing links Lambert, ieder levend organisme is de link naar de volgende.
Zo ook in de fossielen.
Het is per definitie al een wonder dat er fossielen bestaan.
De rij fossielen die er bestaan geven een redelijk beeld vd ontwikkeling vanaf het moment dat we de safanne opliepen tot nu.
De creatonisten zijn de mensen die hameren op missing links, ook de reden dat ik de term eens gebruikte, serieuze wetenschappers zul je de term nooit horen gebruiken.

Een vd redenen dat ik bv Peter Scheele niet serieus neem.

Lambert
22 november 2009, 19:26
Ongetwijfeld kan hij ook niet recht kijken,zoals zijn naam al doet vermoeden

Jinny
22 november 2009, 19:36
Ongetwijfeld kan hij ook niet recht kijken,zoals zijn naam al doet vermoeden
lol, heb je z'n website wel eens gezien Lam?