Volgens mij heeft deze verwarring vooral te maken met de geschiedenis van JG; voor de jaren '30 was er geen sprake van de grote schare; ook Russell heeft nooit geloofd dat de bijeenbrenging door prediking bedoeld was voor heel de wereld, maar voor de kleine kudde, de werkelijke gemeente van God bijeen te brengen, terwijl iedereen wel gered ging worden, behoorden zij niet tot de gemeente van God, en zouden in het duizendjarige rijk tot nauwkeurige kennis worden gebracht. Uiteindelijk is de grote schare ingeluid door Rutherford. In feite heeft Rutherford dus in feite de lijn van Russell doorgetrokken, met dien verstane dat hij dus de grote schare discrimineerde als zijnde van een lagere rang dan de kudde met een hemelse hoop.
Zelf geloof ik dat Jezus WEL de middelaar is tussen ALLE mensen en God, in dien verstande dat zijn leven gegeven is om iedereen te redden, zoals in Korinthi¨ers wordt duidelijk gemaakt... Maar dat ze bemiddeling niets van doen heeft met "nauwkeurige kennis", de dag van vandaag, volgens mij ligt dat nog in de toekomst, zoals ik uit Jesaja opmaak... Dat iedereen Jehovah zou kennen.