Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 62

Discussie: OT:trooster

Standaard OT:trooster

Een ander vraagje,

Waarom diende Jezus eerst terug te keren tot de Vader alvorens hij een Trooster kon sturen? Was de Trooster dan niet de Heilige Geest? De Heilige Geest was toch al aanwezig bij de doop van Jezus? Is de Geest van Waarheid een andere geest dan de Heilige Geest?

Johannes 15:26
    "Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen"

Johannes 16:7
    "Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden."

Johannes 14:16-18
    "En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der Waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u."

Groetjes.

Lambert's schermafbeelding

Standaard Re: OT:trooster

Wat is een Trooster? Het antwoord zou kunnen zijn; dat als de één ontvalt, de ander ervoor in de plaats komt. Het is iets om te vertroosten, i.c. voor de verwijdering van Jezus zelve. Jezus zei het tot zijn volgers die moesten wachten dat Jezus weer tot hen kwam.
    Als je begrijpt wat ik bedoel

Desanne.
    een mooi stukje weer.ik ga het proberen.
    toen Jezus werdt gedoopt kwam Gods geest gelijk een duif.
    en God liet weten dit is mijn Zoon mijn geliefde die ik heb goedgekeurd.

de geest die tot de mens komt is persoonlijk.Jezus fungeerde als trooster en leeraar bij zijn leerlingen.toen hij dreigde weg te vallen vroegen zijn leerlingen hem,heer hoe moet het dan met ons?zij zouden hun steun kwijtraken.

waarop Jezus zei,ik zal mijn vader vragen u een andere helper te zenden.en deze kwam na het avondmaal en na dat Jezus gestorven was.deze openbaarden zich als vurige tongen.

dus tijdens het avond maal hadden de leerlingen nog niet gods geest,maar Jezus als hun helper en leraar.dus de gedachtenis aan Jezus is beschikbaar voor alle mensen die hem willen gedenken inclusief het gebruik van de symbolen.
    puck.

Niet gek ,hoor Puck

hé lamp goed ben ikke hé zijn mij vergeten te ontdekken.puck.

Arna
    Guest

Hallo Pucca, ik vind jou uitleg ook zéér duidelijk.

Jezus zelf, was de helper, Hij had inmiddels de Vader geopenbaard.

Men mag ,volgens mij stellen, dat dus de beloofde helper niets minder is: dan Jezus Christus zelf.
    Opgestegen ten hemel, kwam hij neer als een wonderbaarlijke kracht.

Met Pinksteren, zij die "ZIJN" kracht ontvingen, konden wonderbaarlijke dingen doen.
    Gelijk zoals Jezus kon tijdens zijn aardse leven.

Toch zegt , De apostel Paulus,,,

Dat er een einde zou komen aan die speciale gaves van de trooster.
    Althans de gaves van des tijds.
    Vinden nu niet méér plaats.

1 Korinthiers hoofdstuk 13.
    Bevestigd genoeg,,,,,,

Geloof, Hoop, en liefde, bleven over.
    Van de gaves van de trooster, oftewel de helper, Jesus Christus.

Mijn gedachten.. tot zover

Groetjes Arna.

Zo zie ik het eender Arna

Hallo Arna, Puck en Lambert,

Ik kan me enigszins vinden in jullie gegeven antwoorden. Alleen wekken de woorden van Jezus de indruk alsof het om nog een andere Geest gaat dan Jezus en de Heilige Geest. En dan bedoel ik niet de "geest uit de fles van Aladin".

Is het dan ook zo dat er in deze tijd geen gaven meer zijn zoals Arna schrijft? Wanneer je naar de Pinkstergemeente kijkt dan doen ze voorkomen alsof ze door de Geest in "tongen kunnen praten". Is hier dan geen sprake van een gave?

Gr.

Maarten
    Guest

Hallo desanne,

Van de door jou geciteerde verzen, selecteer ik Jh 16:7, want daar vertelt Jezus zijn leerlingen iets essentieels:

Maar ik zeg jullie de waarheid: het is in jullie belang dat ik heenga; want indien ik niet heenga, zal de Helper niet tot jullie komen; maar als ik wegga, zal ik hem tot jullie zenden.

Ja, Jezus moest eerst heengaan en wel in de betekenis van zijn leven afleggen in een offerdood.
    Met die daad zou hij voorzien in de solide grondslag voor een geheel nieuw aeon of wereldtijdperk, waarin op basis van zijn loskopend offer ongekend grootse zegeningen naar de verloren mensheid zouden kunnen stromen.

Vanaf Pinksteren nam die nieuwe 'heilsorde' een aanvang met de uitstorting van de geest op hen die door God werden geroepen om zijn geadopteerde, geestelijke zonen te worden.

In Romeinen 8 wordt eea uitvoerig door Paulus geschetst.
    De leden van de Gemeente ontvangen de geest inwonend. Daardoor worden zij niet alleen tot een nieuwe schepping, maar bezitten zij ook een innerlijke hulp om in Gods voornemen op een juiste wijze dienstbaar te zijn.

Vergelijk Rm 8:11-16, 26-30 en 2Ko 5:17-18.

Het heengaan van Jezus omvatte ook zijn opstanding tot een levengevende geest (1Ko 15:45).
    In die hoedanigheid kon hij, naar het voorbeeld van Israëls hogepriester op de Verzoendag, de waarde van zijn offerbloed in het hemelse Allerheiligste aan zijn Vader God aanbieden (Hb 9:11-12).

Pas toen, nadat hij tot de rechterhand van God was verhoogd en de belofte van de heilige geest bij de Vader ontving , kon hij die geest uitstorten (Hn 2:32-33).

Alleen op die wijze, en door dat hele proces, werden Jezus beloften omtrent een Helper die voor altijd bij hen zou zijn, voor de leerlingen tot realiteit.

Desanne.
    een mooi onderwerp .ik zei in mijn reactie dat de geest voor elk mens persoonlijk is.het is geen andere geest maar de geest die God persoonlijk ter beschikking steld,aan de mens geest om als onderwijs door te kunnen geven aan de naaste.ik denk aan het werken van de geest hierbij
    aan Elia en Elisa.deze trokken samen op.Elisa was een man gods die elia ook onderwees,lees nu eens wat er staat in 2.kon.2-9,10.en laat eens tot je doordringen of dit kan.

verder hadden de apostelen gaven en talenten.deze werden wel gebruikt om iets begrijpelijk te maken en waren tot nut het goede nieuws openbaar te maken.deze waren tot nut voor dat moment van toen maar deze zouden ophouden.wij hebben nu de bijbel. wat de pinkster gemeente doet is misleiding.de bijbel zegt wat heeft het voor waarde als u on begrijpelijke dingen stameld die niet begrepen worden?en welk nut heeft dat?
    het gaat nu om mond tot mond over brengen.van het Goede nieuws.puck.

daarbij hadden de apostelen ook gaven,en talenten.

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten