Een absolute aanrader om te lezen:
Exiting the JW cult, a healing handbook, for current and former Jehovah's Witnesses. by Bonnie Zieman
image.jpg
Uit de JG sekte stappen, een zelfhulpboek, voor nog actieve en voormalige Jehovah's Getuigen, geschreven door Bonnie Zieman
Samenvatting van de achterkant van het boek:
De schrijfster is geboren en getogen als Jehovah's Getuige en na dertig jaar ervoer zij alle uitdagingen die het verlaten van de sekte en het aanpassen aan een nieuw leven met zich meebrengt. Ze deed haar master's in Onderwijs en is een, recentelijk gepensioneerd, gediplomeerd psychotherapeute. Zij heeft tientallen jaren gewerkt als psychotherapeute.
Dit praktische handboek biedt waardevolle hulp bij het normaliseren van de exit - ervaring en biedt ook ondersteuning bij het helingsproces, herstel en het leren omgaan met de uitdagingen buiten de sekte.
Ook al ben ik niet enthousiast over de titel die ze gekozen heeft voor het boek, is het, naar mijn overtuiging, een van de best geschreven zelfhulpboeken die ik heb gelezen over dit onderwerp. Ze weet duidelijk waar ze over praat. Ze spreekt niet alleen uit eigen ervaring maar onderbouwt het ook met haar jarenlange ervaring als psychotherapeute.
Een van de bijzondere aspecten van dit boek vind ik de ondersteuning die ze biedt aan de ernstig twijfelende Jehovah's Getuigen die nog in de organisatie zitten en daar vooral blijven omdat ze doodsbang zijn voor de gevolgen van uitsluiting. Niet alleen voor henzelf maar ook voor degenen die ze achterlaten in de organisatie.
De angst voor de 'kerktucht' van de Jehovah's Getuigen werkt overduidelijk. Het is de ultieme vorm van emotionele chantage en houdt vele, twijfelende, Jehovah's Getuigen in een wurggreep. Erin blijven, en daarbij de schijn ophouden, is voor velen de enige optie om contact te kunnen houden met hun dierbare gezins-, familieleden en jeugdvrienden. De vraag is: Tot welke prijs?
Ik hoop van harte dat dit boek vertaald gaat worden in het Nederlands, zodat ook degenen die geen Engels lezen hier profijt van kunnen trekken.
Hartelijke groet,
Frances