Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
    Openhart's schermafbeelding
    Leeftijd
    60

Standaard OT:Leestip voor JG en ex-JG: Exiting the JWcult

Een absolute aanrader om te lezen:

Exiting the JW cult, a healing handbook, for current and former Jehovah's Witnesses. by Bonnie Zieman

image.jpg

Uit de JG sekte stappen, een zelfhulpboek, voor nog actieve en voormalige Jehovah's Getuigen, geschreven door Bonnie Zieman

Samenvatting van de achterkant van het boek:

De schrijfster is geboren en getogen als Jehovah's Getuige en na dertig jaar ervoer zij alle uitdagingen die het verlaten van de sekte en het aanpassen aan een nieuw leven met zich meebrengt. Ze deed haar master's in Onderwijs en is een, recentelijk gepensioneerd, gediplomeerd psychotherapeute. Zij heeft tientallen jaren gewerkt als psychotherapeute.

Dit praktische handboek biedt waardevolle hulp bij het normaliseren van de exit - ervaring en biedt ook ondersteuning bij het helingsproces, herstel en het leren omgaan met de uitdagingen buiten de sekte.

Ook al ben ik niet enthousiast over de titel die ze gekozen heeft voor het boek, is het, naar mijn overtuiging, een van de best geschreven zelfhulpboeken die ik heb gelezen over dit onderwerp. Ze weet duidelijk waar ze over praat. Ze spreekt niet alleen uit eigen ervaring maar onderbouwt het ook met haar jarenlange ervaring als psychotherapeute.
    Een van de bijzondere aspecten van dit boek vind ik de ondersteuning die ze biedt aan de ernstig twijfelende Jehovah's Getuigen die nog in de organisatie zitten en daar vooral blijven omdat ze doodsbang zijn voor de gevolgen van uitsluiting. Niet alleen voor henzelf maar ook voor degenen die ze achterlaten in de organisatie.

De angst voor de 'kerktucht' van de Jehovah's Getuigen werkt overduidelijk. Het is de ultieme vorm van emotionele chantage en houdt vele, twijfelende, Jehovah's Getuigen in een wurggreep. Erin blijven, en daarbij de schijn ophouden, is voor velen de enige optie om contact te kunnen houden met hun dierbare gezins-, familieleden en jeugdvrienden. De vraag is: Tot welke prijs?

Ik hoop van harte dat dit boek vertaald gaat worden in het Nederlands, zodat ook degenen die geen Engels lezen hier profijt van kunnen trekken.

Hartelijke groet,

Frances

Standaard Re: OT:Leestip voor JG en ex-JG: Exiting the JWcult

openhart,
    dank je wel voor weer een nieuwe tip. het is de moeite waard om aandacht te schenken aan de door jou gegeven tips dat is mij wel duidelijk geworden. toen ik de moeite nam om emotionele chantage door te nemen werd mij veel duidelijk. het is niet alleen de beleving vanuit die club welke wij met ons meedragen maar wij nemen ook zelf veel mee wanneer wij er zijn vertrokken .wij zullen ons handelen moeten gaan herzien en de angst moeten gaan overwinnen gaan veranderen wanneer wij gaan ontdekken dat veel in ons eigen handelen niet deugd. zullen daar dan ook zelf de vruchten van gaan dragen en ons afvragen waar doe ik het verkeerd ons schuld gevoel zal ons gaan aanspreken waardoor ons een onbehaaglijk leven met de naaste wacht met onredelijkheid naar de ander.

eenvoudig gezegd heeft alles wat wij doen denken en zeggen een oorzaak wat vervolgens een gevolg heeft. omdat dit veel later tot uiting komt. zoal wie een kuil graaft voor een ander, boontje komt om zijn loontje of wie de bal kaatst. Dat neemt niet weg dat er dingen kunnen blijven hangen .dat neemt ook niet weg dat sommigen kunnen ervaren dat iemand zijn macht misbruikt waar deze ook zelf de vruchten van zal gaan dragen, met angst tot gevolg

maar geloof of geen geloof als je inborst goed is en je goed doet je goed ontmoet .puck.

Openhart's schermafbeelding
    Leeftijd
    60

Beste Pucca,

Graag gedaan! Er zijn regelmatig goeie boeken over sekte-hulp in het engels te vinden.
    Het zou een groot verschil maken als er meer over dit onderwerp in het Nederlands te krijgen zijn.
    Nog veel werk te doen dus... bijvoorbeeld op zoek gaan naar een uitgeverij die bereid is dit soort boeken te laten vertalen.

Groetjes, Frances

Bokito's schermafbeelding

Dit boek lijkt me zeer de moeite waard.
    Ik kan me redden met het Engels, maar daar is ook alles mee gezegd.
    Zou inderdaad mooi zijn als het in het Nederlands zou verschijnen.

psje Ik mis Hannah,...... zou ze op vakantie zijn?

Gr Loekie.

loekie.
    Hanna heeft een andere weg gevonden waar zij nu fijne vrienden heeft, waar zij veel steun van ondervind haar interesse in paradys is een beetje weg ge vallen na de vele moeite welke zij heeft gedaan om het hier draaiende te houden ,jammer, wel te rusten puck.

Bokito's schermafbeelding

Pucka,

Dit wist ik nog niet, inderdaad jammer, maar wel begrijpelijk.
    Ik heb het nergens van haar gelezen, dat bevreemdt mij wel een beetje.....

Gr Loekie.

LOEKIE.
    DIE BEHOEFTE WAS ER OOK NIET MEER DENK IK OM DAT KENBAAR TE MAKEN
    ZIJ KWAM ZO NU EN DAN NOG WEL EENS IETS PLAATSEN EEN MUZIEKJE OF EEN STUKJE MAAR DE REACTIES BLEVEN UIT DUS DE ANIMO WAS ER TOEN SNEL AF.ZIJ IS ER BEST LANG VOOR BLIJVEN KNOKKEN MAAR DEGENE WAAR ZIJ LEUK CONTAC MEE HAD BLEVEN WEG,MAAR HET GAAT GOED MET HAA.DOEG PUCK.

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 0
    Laatste Bericht: 29 december 2013, 21:07

Regels voor berichten